o Markedsføring på den Digitale Motorvei


Site Network: Home | Blogcrowds | Gecko and Fly | About



Ny webside: www.markedsheltene.no



Besøk nettmagasinet om markedsføring - markedsheltene.no

Skrevet av admin 5/07/2010 0 kommentarer  



Hvordan lage video for web?

Video kan gjøre underverker for din nettsatsing. Det beste er at det ikke er vanskelig å lage en video. Denne snutten fra YouTube er veldig informativ:



I korte trekk er dette hva du trenger:

1. Et godt videokamera

2. En god trådløs mikrofon.

3. En stabilt kamerastativ.

4. Kunstig belysning for innendørs filming.

Slik filmer du:

1. Filmen kan for eksempel være av deg mens du snakker inn i kameraet. Dette kaller vi A-rullen. Bilder og videoer som ikke er av deg kaller vi B-rull.

2. Bruk 2-5 sekunders videoklipp i videoen din for å gjøre det mer interessant. Kombiner klipp fra A- og B-rullen. Bruk klipp eller bilder av gjenstander, landskap osv.

3. Bruk forskjellige kameravinkler for å gjøre det mer spennende.

4. Vær obs på lyder utendørs som kan ødelegge opptaket ditt. Spesielt biler, gressklippere og fly.

5. Lag et manus for filmen hvor du har skrevet hva du skal si når, og hvilke bilder og videoklipp du skal bruke hvor i resten av filmen.

6. Unngå for mye film av deg selv hvor du står og prater. Bruk interessante bilder og videoklipp for å gjøre filmen mer variert og mindre monoton.

7. Vær obs på hvordan du kler deg. Aldri bruk en hvit skjorte eller en fargesprakende skjorte. Vær mer nøytral. Det gjør videoen bedre, og distraherer ikke seeren.

8. Smil og vær energisk når du filmer deg selv... ellers ser du ut som en zombie.

9. Beveg hodet ditt mens du snakker. Det føles kanskje unaturlig, men hvis du ikke gjør det vil du se ganske teit ut på film.

10. Bruk gjenstander for å lettere plassere hendene dine foran kamera. Det ser mer naturlig ut, og det er mer interessant for seerne. Du unngår å se klossete ut med dine håndbevegelser og du unngår å slå hånden mot mikrofonen mens du snakker.

11. Hvis du peker på ting mens du filmer close-up, pass på at fingerneglene dine er rene og pene.

12. Viktigst av alt - vis at du er ekte og lidenskapelig interessert i emnet du snakker om, og ha det moro!

Har DU flere tips?

Skrevet av admin 1/28/2008 0 kommentarer  



E-post marketing går forbi DM

E-post markedsføring går forbi DM i Storbritannia for første gang skriver MarketingVOX: The Voice of Online Marketing.

Undersøkelser viser at selv om britiske bedrifter bruker mer penger på direkte markedsføring per post, har volumet sunket. Dette fordi de har blitt flinkere på å nå målgruppene sine og å bruke flere kanaler i kampanjene sine.

I samme stund eksploderer e-post volumet. Det har økt med hele 52 prosent fra forrige år! E-post levering (det vil si at e-posten kommer fram til mottaker) har også bedret seg. I fjor kom 6 prosent av e-posten i retur, mot 2 prosent i år.

Rapporten spurte også respondentene om hva som er viktigst for å få en vellykket e-post kampanje. Her er svarene:

  • 42 prosent: Riktig målgruppe
  • 33 prosent: Riktig produkt
  • 25 prosent: Det kreative elementet

Skrevet av admin 8/22/2007 1 kommentarer  



E-post = merkevarebygging

I artikkelen "E-mails Branding Influence" skriver Jeanne Mullen følgende (jeg tok meg friheten å oversette det):


Du er kanskje ikke klar over det, men e-posten din er mer virkningsfull enn du tror. Ny forskning indikerer at sender og emnefeltet alene skaper en merkevare-relatert respons, uten at e-posten blir åpnet. Noen ganger er det bra, andre ganger ikke så bra. Men en ting er sikkert: når mottakere leser sender og emnefeltet, vil de foreta en eller annen type respons.
Med dette i mente blir din e-post markedsføring mer verdifull enn du kanskje først trodde. Det er klart at klikkraten og konverteringsraten er viktige parametre for å måle suksess, men uansett om din e-post blir åpnet eller lest vil mottaker bli eksponert for det budskapet du formidler gjennom emnefeltet og gjennom din identitet som avsender.

E-post har en merkevarebyggende effekt, bare du håndterer det riktig. Gjør det enkelt å melde seg av nyhetsbrevet ditt, eller hva enn du sender ut, ellers vil andelen av "slettere" øke på listen din. De sletter e-posten din hver gang de får den, og irriterer seg hver gang. Da er responsen på din merkevare negativ, og det må du unngå.

Skrevet av admin 7/03/2007 0 kommentarer  



Wiral marketing

Wiral marketing er som et virus som sprer seg fra dine kunder til nye potensielle kunder. Dine kunder blir dine markedsførere eller selgere om du vil. Denne videoen forklarer konseptet godt:


Skrevet av admin 6/20/2007 2 kommentarer  



Ny tjeneste tvinger e-markedsførere til respons


Nettstedet reklamefri.no tilbyr en tjeneste som skal forhindre søppelpost, også kalt spam.
Tjenesten funker slik: Når du sender e-post til en person som abonnerer på denne tjenesten, vil du motta en e-post med en link du må klikke på og bekrefte at du har sendt e-posten. Dette må gjøres innen 7 dager, ellers vil e-posten din slettes og mottakeren vil ikke motta den.


I firmaet jeg jobber for bruker vi mye e-post i kommunikasjon med våre kunder, både masse- og personlig e-post. På en av de siste utsendelsene våre fikk jeg e-posten du ser til venstre.
Tjenesten koster 59 kroner per år, og jeg er ikke sikker på hvor mange som benytter den. Men, dette er et godt bevis på skaden spammerne gjør på e-marketing bransjen, og konsekvensen av det.



Skrevet av admin 6/08/2007 0 kommentarer  



Vareprat på internett

Hva kundene mener om deg er viktigere enn noen sinne. I min tid på BI sa man at "en misfornøyd kunde forteller det videre til ni andre". I dag blir det riktigere å si at "en misfornøyd kunde blogger om det til hele verden".

Vareprat skjer ikke bare fra munn til øre i nærmeste omgangskrets. Det skjer fra tastatur til øye, på blogger, diskusjonsforum, hjemmesider eller på YouTube. Her er ett eksempel på dette.

Viktigheten av å investere i kundetilfredshet bør ikke undervurderes. Kundeservice er for mange stedet hvor man har mest å hente. Dette sier også kjente forskere innen markedsføring, som professor Tor Wallin Andreassen. Les artikkelen "kunder snakker på internett" her for mer stoff om dette.

Skrevet av admin 5/16/2007 1 kommentarer  



Nye trender innen e-post markedsføring

Det er på tide å utnytte e-postens fulle potensial! Jeanniey Mullen i Clickz har lagt mere til tre nye trender innen e-post markedsføring som jeg synes er svært interessante. Det er også artig å se at vi i firmaet jeg jobber for allerede er i gang med trend 1 og 3:

Trend 1: E-post gir dobbel uttelling

Bruker du e-post kun for å tiltrekke nye kunder eller bevare eksisterende? Da tenker du for smalt. Vurder å bruke e-post til å kommunisere med potensielle arbeidstakere eller andre interessenter.

Trend2 : Innboks-ikoner øker åpnings- og responsraten

Mange mottakere av e-post går glipp av dine beskjeder. Noen sletter dem ved uhell, ser på dem som spam. Løsningen kan være et godkjenningsstempel i form av et ikon som vises ved siden av senders e-post adresse eller i emnefeltet. Studier har vist at dette i enkelte tilfeller har økt klikkraten med 20-30 prosent. GoodmailSystems er en aktør som tilbyr slike tjenester.

Trend 3: Rikholdig media

Selv om video i e-post ikke er helt nytt har det ikke kommet helt til sin rett før nå. Flaskehalsen pleide å være hastigheten på mottakers internettforbindelse. Nå har de fleste bredbånd, og video er ingen problem lenger. I tillegg er video populært. Studier viser at klikk- og åpningsraten er 3-10 ganger høyere for denne typen e-post sammenlignet med statisk e-post.

Skrevet av admin 5/14/2007 1 kommentarer  



Norwegian satser på nettbank

Norwegian er blant de flinkeste i klassen på nett i sin bransje. Med fokus på brukervennlighet og lave priser har de kapret store andeler med en ren nettløsning. Nå ønsker flyselskapet å bruker sine erfaringer med nettkunder til et nytt prosjekt, en ny nettbank.

Vi har jo bygget opp en nettløsning med suksess. Den er en av de største i Norge. Vi styrer mye rundt nettet, legger ut bannere, priser, trekker kundene inn på nettsidene våre. Vi har blitt gode på å lage funksjonelle løsninger, og i å bruke nettet som salgskanal, sier Aanby til IDG.no

Skrevet av admin 5/07/2007 0 kommentarer  



Mind-mapping med bubbl.us

Jeg fant et lekkert verktøy for deg som vil utvikle dine ideer virtuelt på skjermen. Dette kalles mindmapping, og Bubble.us lar deg gjøre deg gratis på sitt nettsted.

Skrevet av admin 5/05/2007 0 kommentarer  



Gjentar du deg selv?

Noen av oss har favorittord som vi til stadighet må gjenta når vi skriver. Ofte vet vi ikke om det selv. Nå kan du ta deg selv på fersken med et gratis verktøy som heter WordCounter. Bare lim inn teksten din i WordCounter, og den vil telle hvor mange ganger du bruker forskjellige ord.

Skrevet av admin 5/04/2007 0 kommentarer  



Ferie!

Jeg tar en uke ferie på de greske øyer og er tilbake fredag 4. mai! :) I neste post vil jeg ta frem et verktøy som du kan bruke når du skriver. Stay tuned!

Skrevet av admin 4/25/2007 0 kommentarer  



Hvor godt scorer ditt nettsted?

Det kan du nå finne ut ved å teste det på Websitegrader.com - en gratis tjeneste som sammenligner ditt nettsted med andre nettsteder i og utenfor din bransje. Du får også en ide om hvilke tekniske ting som bør utbedres.

Skrevet av admin 4/25/2007 0 kommentarer  



Stumbleupon.com

Etter å ha hørt Stumbleupon anbefalt både på Webforum 2007 og på Internet Marketing Blog, måtte jeg bare registrere meg jeg også.


Denne intelligente Web 2.0. applikasjonen lærer deg faktisk å kjenne over tid, og kan etterhvert anbefale deg ressurser på nettet.

Skrevet av admin 4/23/2007 0 kommentarer  



Gratis seminar om B2B markedsføring

MarketingProfs.com inviterer markedsførere til webseminar 13. juni. Gjennom seks foredrag vil du lære om å bruke Internett, e-post og Web 2.0. til å finne, tiltrekke, utvikle og bevare kunder av høy kvalitet for ditt selskap:

Learn the hard-won secrets of B-to-B customer acquisition from top level
marketers who are getting it right.

Jeg har allerede meldt meg på! :)

Skrevet av admin 4/20/2007 0 kommentarer